EU-val

Snart är det EU-val!

Den 25 maj är det dags för val till Europaparlamentet. Många av er kommer då att gå och rösta för första gången. För många svenskar är EU-valet inte lika viktigt som valet till riksdag/kommun/landsting. Men vikten av att rösta och göra sin röst hörd även i EU-valet, blir större och större. Mycket på grund av att Sverige har lämnat ifrån sig beslutanderätten i många frågor till EU. EU bestämmer alltså en mängd saker som påverkar oss i vårt samhälle och i din vardag.

Din uppgift blir att skriva en argumenterande artikel (debattartikel) om varför det är så viktigt att vi medborgare röstar i EU-valet den 25 maj. Du publicerar den sedan här. du kommer kunna kommentera andras artiklar och få kommentarer på din artikel. Publicera den under EU-val här på bloggen. 

Innan du börjar skriva artikeln är det viktigt att du läser på mycket om EU och hur EU påverkar oss. Då blir det mycket bättre och trovärdigare.

Använd källorna nedan/lärobok/bibliotek/övriga bra källor

http://www.eu-upplysningen.se/eu-valet/
http://www.val.se/val_ep_2014/information/index.html 
http://www.europarl.europa.eu/news/sv/news-room/content/20140210IPR35560/html/EU-VAL-2014-DEN-H%C3%84R-G%C3%85NGEN-%C3%84R-DET-ANNORLUND
http://www.svt.se/nyheter/val2014/eu-s-makt-vaxer-men-fa-vantas-rosta-i-eu-valet 

Så här kan en artikel se ut:
Rubrik [denna ska tydligt visa din ståndpunkt i debatten]
Ingress Ingressen ger läsaren en bakgrund till den aktuella debatten och berättar varför du anser ämnet är viktigt nog att skriva en debattartikel om
Ståndpunkt Här berättar du vad din ståndpunkt i debatten är. Innehåller ofta förslag eller uppmaningar. Argument och eventuella motargument (pro et contra) Här argumenterar du för varför din ståndpunkt är korrekt. En välskriven och övertygande debattartikel har relevanta och hållbara argument. Att även ha med motargument gör debattartikeln mer trovärdig. Ge källor till alla påståenden.
Avslutande del:  Här sammanfattar du din ståndpunkt och de tyngst vägande argumenten.
Referenser En seriös debattartikel ger tydliga källor.
Bilder Din debattartikel kan även innehålla bilder.
(www.mallar.info/debattartikel)

Debattartikeln ska vara publicerad senast den 9 april

Bedömning: E/C/A
I arbetet med samhällsfrågor kan eleven med viss säkerhet/med säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor samt göra enkla/välgrundade/välgrundade och nyanserade reflektioner om källornas relevans och trovärdighet utifrån syftet (C, A).

Eleven kan, med viss säkerhet/med säkerhet och på ett strukturerat sätt, uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer, samt formulera sig självständigt i förhållande till källorna. (C, A) 

Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifierar någon, några, flera orsaker och konsekvenser. I analysen diskuterar eleven översiktligt/ utförligt/ utförligt och nyanserat orsakerna och konsekvenserna samt möjliga lösningar på samhällsfrågorna.

Eleven kan ge enkla/ välgrundade/ välgrundade och nyanserade argument för sina ståndpunkter och värderar med enkla/ enkla/ nyanserade omdömen andras ståndpunkter.

Lycka till!
Micke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar