fredag 7 mars 2014

Är det värt att dopa sig?

Doping är både fusk och det skadar dessutom kroppen. Jag undrar verkligen om det skulle vara värt att dopa sig innan man ska göra någon idrottsaktivitet eller liknande. Alla tänker ju olika. Om man åker fast så känner man sig nog inte som en bra idrottsman och det är inte så svårt att åka fast. Man kanske dopar sig bara för att man är rädd för att man ska förlora och det betyder att man är en dålig förlorare.

Jag har läst en artikel där Jonas 20 år (Jnytt 2012-07.06) berättar om att han var ganska så spinkig och sen började han dopa dig. Han säger att det är nått som han verkligen ångrar för det förstörde nästans hela hans liv. Han säger också att det tar ett litet tag ca 2 veckor så börjar det att hända grejor och man blir väldigt aggressiv.

Jag tycker att doping inte är bra alls för det finns ingen mening med att dopa sig. Man förstör hela kroppen när man dopar sig. Jag själv skulle aldrig vilja dopa mig.

Det borde vara mycket roligare att bygga upp kroppen själv och se vilket resultat man har fått efter en tid genom bara att träna utan att dopa sig. Själv tror jag inte att det är lönt att dopa sig i slutändan.

Om man dopar sig för att bygga muskler och få större så förstör man musklerna och man är inte lika uthållig som när man träna utan att dopa sig. Det finns många anledningar att man inte ska dopa sig. Det är inte bara jag som tycker det, det är också forskare som säger att man inte ska dopa sig eftersom att det försämrar sin hälsa. Om man tar en överdos av doping så kan det sluta illa och man kan också bli beroende och kanske börja med värre saker som t.ex. droger och mycket alkohol.

Alla ungdomar se upp och ha kolla när det gäller sådant med droger och liknande. Jag lovar att det inte är värt det för er och tänk efter vart du vill nå med målen.
.

Victor Svensson 1c

http://www.jnytt.se/ar-sjuka-grejer-som-kan-forstora-hela-livet.


3 kommentarer:

  1. jag tyckte att texten har ett tydligt budskap och man får fram vad man vill. samt att du har en (länk) mitt i artikeln. vad för speciella utseendemässiga skador man får utav doping i längd.
    philip ludwig 1c

    SvaraRadera
  2. bra text och bra fakta i texten.
    Henrik Johansson 1D

    SvaraRadera
  3. Antar att du går i gymnasiet, och då finns det ingen som helst anledning att dopa sig. Du ska passa på att träna medan dina hormonnivåer ligger på topp (i 20 år till om du är runt 16 år). Då kan du bygga upp dig så att du inte ens behöver tänka på doping senare.

    Vi som är lite äldre får jobba mycket hårdare för att kunna bygga muskler (tränar själv sådär 12 timmar i veckan). Då kan det vara frestande att preppa (dopa sig) för att få snabbare resultat och kompensera nedgången av hormonnivåer som kommer med åren.

    Det går att dopa sig utan att skada kroppen, men det är inte lätt och man ska vara jävligt säker på vad man gör. Jag bor utomlands och här är det lagligt att både köpa och använda anabola steroider. Så vill bara påpeka att allt inte är svart eller vitt som man får höra hemma i Sverige.

    SvaraRadera