måndag 17 mars 2014

Må bra fysiskt!

Hur definieras hälsa? ”Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande” enligt WHO (Världshälsoorganisationen). Det betyder att din kropp, din hjärna och dina relationer ska må bra för att uppnå en bra hälsa. Vi behöver tänka på vår hälsa för att undvika så kallade ”välfärdssjukdomar” som t.ex. fetma, diabetes och psykisk ohälsa.

Jag tycker att det viktigaste för en bra hälsa är att vi tar hand om vår kropp, alltså den fysiska delen av hälsan. Om kroppen inte mår bra så är det svårt att påverka sin psykiska hälsa och sina relationer. När jag t.ex. har sovit för lite så är det bara jobbigt att umgås med folk och jag vill bara hem och lägga mig i sängen. Det jag menar är att min fysiska hälsa måste vara hyfsat bra innan jag kan börja tänka på att förbättra resten.

Sömn, matvanor och motion är tre viktiga faktorer som bidrar till en bra hälsa. Om man sover sju till nio timmar per natt, äter frukost, lunch och middag och rör på sig en halvtimme varje dag har man en ganska bra fysisk hälsa. Det är självklart olika för olika människor och jag tror att man vet bäst själv om man behöver förändra sin hälsa eller om man är nöjd med den man har.

Jag håller med om att man behöver ta hand om psyket och sina relationer också, men för att orka med det så måste kroppen må bra. Har man bara bestämt sig och vet vad man vill så går det att förändra sin hälsa. Det kan ni läsa om i artikeln http://ungdomar.se/article/1963. Killen i artikeln led av fetma men mådde bra annars. Han hade många vänner och blev aldrig mobbad, men han ville förändra sin kropp för att han inte mådde bra fysiskt.

Många behöver förbättra sin fysiska hälsa för att kroppen ska må bra och tänka på vad man själv behöver. Hälsa är väldigt individuellt och vad som är bra hälsa för en person kanske inte är det för en annan.

Jag har använt mig av artikeln http://ungdomar.se/article/vad_aer_haelsa (Nielsen, Ida, 2011-04-19).


Karolina Ivarsson 1A

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet och bra argument, bra att du länkar till sidor där man kan läsa mer, skulle vara intressant att veta lite mer fakta/statestik ex, hur många människor i sverige som sover för lite eller hur många som lider av fetma och vad det har för påverkan osv.


    Fanny 1a

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet och bra med argumenten. Lagom lång text som innehåller det viktigaste.

    SvaraRadera