måndag 17 mars 2014

Ät rätt, må bra!!


Den är debatt artikeln ska handla om kost. För mig är kost att man ska äta så man mår bra. För att jag ska må bra så måste jag äta minst fyra gånger per dag alltså frukost, lunch, middag och kvällsmat. Jag tycker att det är alla människors personliga ansvar att ta ansvar för sin kost för alla vill se bra ut och inte vara över viktiga för att göra det gäller det att äta rätt.

Alla ska orka arbeta en hel dag och det kostar pengar för samhället om någon blir sjukskriven hela tiden. Jag tycker att det är viktigt att man äter så man orkar gå till jobbet och inte bara sjukanmäler sig för att man är trött.

Det är inte bra att proppa i sig massor med mat en gång om dagen utan det är bättre att äta lite men många gånger. Det är felet många gör är att dom äter jätte mycket en gång och blir propp mätta och sen mår man dåligt över ur mycket man åt och struntar då i dom andra målen och det leder till att folk blir trötta och slöa.
Man kan äta rätt antal mål om dagen men det gäller att äta rätt mat också. För att äta rätt så måste man lägga ner lite mer tid på maten. Många orkar inte lägga ner tid på maten utan beställer pizza eller går till Macdonalds. Jag tycker det är okej bra det inte händer för ofta.

I artikeln, Vad är hälsa skriven av Ida Nielsen publicerad 19 april 2011 09.29 på webbsidan http://ungdomar.se/article/vad_aer_haelsa kan man läsa om vad hälsa är. Hon menar att man kan unna sig sina favorit chips ibland men inte hela tiden och att man inte ska äta bara för det finns hemma. Det här håller jag med om att man måste ta ansvar vad man äter och inte bara äta för att det finns.


Man ska ät så man mår bra genom att inte vräka i sig mat och ta ansvar för vad man stoppar i sig. Det skulle spara samhället pengar som dom skulle kunna lägga på andra saker. Människor är för lata för att göra mat så många gånger om dagen så dom går och äter på restaurang.

4 kommentarer:

  1. David Kindegren 1B
    Den gav mig rysningar ända ner till tårna
    Mycket bra skriven precis som en författare
    Du borde använda fler ord som Stilig och komplex

    SvaraRadera
  2. Bra text och väldigt intressant, Och så skulle du kunna ända din början från Den är artikeln till Den här artikeln.

    SvaraRadera
  3. väldigt mustig text, bra att du refererar till texten. men du kan förbättra genom att ta bort källan mitt i texten, simme

    SvaraRadera
  4. linus gunnarsson 1b
    bra skrivet kanske skulle tagit med lite mer om vad som kan hända och ske när man äter så :)

    SvaraRadera