torsdag 13 mars 2014

LCHF, en fet diet.

Vad är bra kost? Vad och hur mycket ska jag äta? Vad är bästa dieten? Detta är tre frågor som ofta ställs inom kategorin kost. En av många dieter som många pratar om är LCHF (low carb high fat). Det är en diet där man tar in väldigt lite kolhydrater och mycket fett. Den påstås fungera som en kontroll för blodsocker och viktminskning. Går man efter LCHF ska man äta mycket feta mejeriprodukter, grädde, olja och smör. Sånt med mycket kolhydrater som pasta, potatis, ris och söta livsmedel ska uteslutas helt. Det finns risker med LCHF. Eftersom LCHF ger väldigt lite fibrer får många förstoppning, det ökar även risken för tarmcancer då man inte får i sig fibrer och fullkorn.

Jag tycker inte om LCHF för att det finns så mycket risker med det. Man går ner i vikt som är meningen men hjärt- och kärl sjukdomar ökar. Jag anser att man ska äta lite av varje för att få i sig allt kroppen behöver för att må bra, lagom är alltid bäst. Jag tycker inte heller att man borde börja med någon diet eftersom om man tröttnar är det stor risk att gå upp i vikt igen snabbare än man gick ner i vikt. Man får även dålig blodplasma den blir helt klumpig. Egentligen tycker jag inte om någon diet alls, t.ex att hoppa över ett mål och istället dricka någon pulverdryck, varför göra det när det finns så mycket bra mat man kan äta? Sen finns det ju folk som tycker LCHF är bra, t.ex min kompis pappa har gått efter LCHF ett bra tag, han tycker det är bra för han har gått ner ca 20 kg, enda nackdelen tycker han är att man blir orkeslös på grund av att man inte får i sig allt kroppen faktiskt behöver, så därför äter han kolhydrater på helger för att må bättre.

Jag tycker alltså inte om LCHF men det finns många som gör det och jag tycker absolut att alla får prova vad dom vill för att gå ner i vikt eller få bättre hälsa, det kan ju fungera bättre för vissa och sämre för vissa, huvudsaken är ju att man mår bättre av vad man äter.



 Ebba Karlsson

3 kommentarer:

  1. riktig bra text och bra fakta i den.
    Henrik Johansson 1D

    SvaraRadera
  2. bra skrivet tydligt och bra gjort.

    SvaraRadera
  3. Snyggt skrivet med stycken o.s.v. Du skrev också mycket om vad DU tyckte och det är bra. Du kanske skulle kunna ge ett annat exempel på en diet som du tycker är bättre eftersom du inte gillade LCHF, men annars var det bra! =D

    SvaraRadera