måndag 17 mars 2014

Dieter, vi måste veta vårt fakta rätt!



Att gå ner i vikt kan kännas tungt och problematiskt, det är mycket man måste tänka på angående kost och träning vilket kan vara svårt för många att få att fungera i sin vardag. Men det finns en hel upplaga av olika dieter och hjälpmedel att välja mellan som faktiskt fungerar om använt på RÄTT sätt.

Diet eller kosthållning är en persons samlade kostintag och matvanor. Ofta används begreppet diet som en beteckning på att någon anpassar kosten eller utesluter saker ur den, exempelvis socker, animaliska produkter, mjölk, gluten mm.

Vissa påstår att dieter är ohälsosamt och skadligt vilket jag inte alls håller med om. Jag personligen tror inte heller på viktminskning genom lågkalori shakes, men det finns faktiskt vetenskapligt framtagna dieter som fungerar. Och det som är bra är att eftersom utbudet av dieter är så pass stort så är det större chans att hitta en diet som passar. Har man långa arbetsbetsdagar t.ex. så kan det vara svårt att få tid och motivation att gå till gymmet och träna, då kan man välja en diet där man genom koständringar kan gå ner i vikt utan att behöva göra förändringar i sitt dagliga schema.

Jag har själv prövat flera olika dieter och har hittat en som passar just mig väldigt bra! Jag har använt mig av LCHF (low carb high fat) metoden fram och tillbaka vilket innebär att man utesluter intaget av kolhydrater och kompenserar det genom att äta mat rik på nyttiga fetter. Detta gör att kroppen ställer om sig till att utvinna energi genom att bränna fett istället för att omvandla kolhydrater.

Denna diet är endast ohälsosam om den används i längre utsträckning, läser man om LCHF så står det klart och tydligt att man endast ska utesluta kolhydrater under en kortare period. Vet man om detta så är LCHF inte skadligt utan ett snabbt hjälpmedel för att gå ner få kg snabbt och enkelt. Därför anser jag att det är fel att påstå att dieter skulle vara skadliga utan att veta sitt fakta rätt.

 Många dieter är en del av bantning men vad många inte tänker på är att dieter även används för att utesluta allergiska reaktioner eller kompensera för ett sjukdomstillstånd. Jag som gluten allergiker t.ex. har en anpassad diet där jag undviker vissa produkter för att jag helt enkelt inte tål dem. Därför kan dieter vara livs avgörande om man har t.ex. diabetes eller andra kost relaterade sjukdomar.  

På hemsidan chrons-sjukdom.se kan man läsa om hur viktigt det är att välja rätt kost och diet när man har crohns sjukdom, eller ulcerös kolit. I inlägget kan man läsa om hur Vissa personer märker av en enorm skillnad efter att det lagt om sin kost. Framförallt är det då kolhydraterna och fettet man brukar tala om. Många personer bli otroligt hjälpta med lågfettkost medan en lika stor andel blir hjälpta av kost med högt fettinnehåll men som istället innehåller få eller inga kolhydrater, med andra ord LCHF.
Så innan man dömer ut dieter med påståendet att det är skadligt, kolla upp fakta rätt för dieter kan vara avgörande för personers hälsa och välmående.

Källhänvisning: http://crohns-sjukdom.se/crohns-sjukdom-kost-diet.html#.UyF77fl5Mlg

Publicerad av Cornelia Ingelsson 1B




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar