torsdag 13 mars 2014

Banta upp din vikt!

Tjää,
Jag har idag valt att skriva om koster och dieter. En diet, eller kosthållning, är en persons speciella kostintag och matvanor som du själv bestämt. Det kan bero på allergier, religion, bantningsmetoder eller sjukdom, det finns såklart sådana som någon gjort och publicerat för de tyckte att den fungerade(för att gå ner i vikt syftar jag på nu), t.ex. 5:2 dieten som går ut på att äta 500 kcal/dag 2 dagar i veckan och det vanliga intaget på 2500 kcal de resterade femdagarna. Är du muslim så avstår du ifrån fläskkött och det är en typ av kosthållning. Är du som jag och har epilepsi så försöker jag undvika att äta McDonalds på grund av att jag känner av att jag blir konstig i huvudet, jag känner alltså en varning på att jag kan få ett anfall, och jag dricker inte alkohol. Jag försöker att äta ofta så jag håller mitt blodsocker uppe och få i mig olika sorter av mat, så som fisk, kött, grönt, pasta, potatis osv. Det är min kost. Jag skippar det som får mig att må dåligt, samma sak som diabetiker och allergiker gör. Alla har sin egen kost, som exempel äter inte vissa fisk för de inte tycker det smakar något vidare. Men jag ska inte prata om det, jag hade tänkt skiva om dieter som de har för att gå ner i vikt.

Jag tycker det där med dieter för att gå ner i vikt är ren skit. Ät det du vill, visst sitter du i soffan och bara stoppar i dig chips och godis så får du ändra dina matvanor. Men äter du det på helgen, äter ganska normalt med mat men inte tränar så börjar träna istället. Jag lovar att du gå ner i vikt och dessutom får muskler, vilket är snyggare än att bara vara smal. Är du helt besatt i siffrorna på vågen ska du inte bygga muskler dock för att du går först ner i vikt och sen upp igen. Men det som går upp är som sagt muskler som väger mer än fett.
Bantar du och når den vikt du vill och sen börjar äta igen så kommer du gå upp i vikt och väga mer för kroppen tror att maten var slut och att du hittat lite nu. Den tror alltså du svälter och kommer lägga all mat som fett så den kan klara nästa svältperiod.

Om du har en filmkväll eller liknande, vad är det för kul att inte kunna proppa i sig chips och godis och cola med de andra? Det är en kväll, dagen efter hade du kunnat träna lite extra men går du på en diet och inte får äta socker och får i dig det så kommer du få ett sockersug som driver dig till vansinne.
Jag kan förstå om någon hittar en bantingsdiet som faktiskt funkar, ni kanske går ner i vikt och kan hålla den dieten.  Då är det ju super för er, fortsätt med den då. Men jag tycker fortfarande att någon som jag bjuder på mat och inte äter t.ex. pasta är otroligt tråkiga. Där har jag stått och lagat mat åt mina vänner och sen äter en av dem inte för den bantar.

Om jag snabbt sammanfattar detta så kan man säga att en person som bantar är otroligt tråkig, du går dessutom upp den vikt, om inte mer, sen när du slutar banta. Du kan dessutom drivas till vansinne av sötsuget och andra begär. Jag tycker som sagt att man ska avstå bantning och lägga fokusen på träning.


// Kajsa Axner 1a

1 kommentar:

  1. Du har en välskriven och bra text, dock så har du gjort ett slarvfel. Du skriver "En diet, eller kosthållning, är en persons speciella kostintag och matvanor som du själv bestämt". Antar att "du" ska vara "den". Samt skriver man vanligtvis inte "Tjää" i blogginlägg.

    Du har angivit källor, vilket är mycket bra ifall läsaren skulle vilja läsa texterna

    Kitok WhiteFang 1B

    SvaraRadera